tisdag 1 juni 2010

Hot!


I lördags hade vi kalas för att fira att jag, min syster och min mamma
har fyllt/fyller år. Det är alltid lika mysigt och trevligt att träffa släkten.
Jag fick av min morbrors familj denna fina brödkorg, helt i min smak! 
Irene, morbrors fru, hade bakat havrekakor med cayennepeppar och choklad, 
supergoda

Irene gillar att baka, men tydligen brukar allt hon gör försvinna alldeles för 
fort på grund av att min kusin äter upp allt i smyg när han kommer hem efter 
skolan. Men dessa kakor var tydligen för starka för honom, han tyckte nämligen 
att det brann i munnen när han fick smaka dessa kakor. Perfekt tyckte Irene, 
hon får alltså ha dessa kakor i fred! hihi,=)




Havrekakor med cayennepeppar och mörk choklad

Ingredienser
150 g smör
3 dl havregryn
1.5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 dl mörkt muscovadosocker
1 tsk bikarbonat
2 krm cayennepeppar
0.5 msk kanel
1 krm salt
50 g mörk choklad, grovhackad

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och rör ner havregrynen. Blanda resten av ingredienserna förutom chokladen och rör ner i smeten. Låt allt svalna någon minut och rör ner chokladen.
2. Gör ca 30 små kulor av smeten och lägg ut glest på bakplåtsklädda plåtar. Platta till bollarna försiktigt med en gaffel.
3. Grädda mitt i ugnen i ca 15-18 minuter och låt sedan svalna på galler.

Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Ja, det gäller att passa på ... lite kryddor i allt man vill ha för sig själv? *ler*

    SvaraRadera
  2. Lät som en spännande smak =)
    Grattis i efterskott!

    Annelie

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kika in hos oss! Du vann en Macy halsbandsklocka i vår majutlottning!
    Kram Lina

    SvaraRadera
  4. Det låter som en spännande kombination! Men jag är en fegis och kör på gamla beprövade kombinationer ;-).

    Kram M

    SvaraRadera