torsdag 20 juni 2013

Favorit i repris

Midsommar i morgon. Vi medlemmar på fabriken tjuvstartar redan idag då det är midsommar som är torsdagstemat i veckan. I morgon ska vi fira tillsammans med mina föräldrar och min syster och hennes sambo. Mitt bidrag i matväg till firandet i morgon blir efterrätten. Jag bestämde mig för att göra maränggrottor med citronkräm och grädde. Jag gjorde dessa till midsommar för två år sedan och de blev då riktigt uppskattade!



 
Citronkräm i maränggrottor
För 8 personer
 
2 äggvitor
1 1/2 dl socker
1/2 tsk bakpulver
salt
 
Sätt ugnen på 250 grader. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa i socker, bakpulver och 1/2 krm salt. Klicka ut smeten i engångsmazarinformar. Gör en fördjupning i mitten med en tesked. Sätt in marängerna i mitten av ugnen. Stäng genast av ugnen. Låt marängerna stå i ugnen minst 3 1/2 timme, gärna över natten. 

Citronkräm
 
3 äggulor
1 1/2 dl socker
pressad juice av en liten citron
1 msk maizena 
50 g smör

Blanda alla ingredienser till krämen i en kastrull. Sjud under omrörning tills krämen tjocknat. Fyll marängerna med citronkräm och en klick grädde.

Trevlig midsommar!
 

2 kommentarer:

  1. Så gott och vackert, tack för tipset! Glad midsommar!

    SvaraRadera
  2. Men du... det låter ju hur gott som helst! Och dom var fantastiskt vackra! Lägger på minnet på en gång.

    SvaraRadera