tisdag 15 juni 2010

I vår trädgård


Jag har nu köpt min första klätterros och det blev en Polstjärna. Den
ska tydligen vara ganska lättskött, tålig och passa bra här upp i norr.

Jag tror att de vita rosorna blir fina mot vår röda fasad.
  

Bild lånad från nätet

Nu är jag även lite sugen på röda rosor mot den vitputsade ladugårdsväggen.
Vilka rosor har ni hemma? Kanske har ni något bra tips på röda fylliga rosor? 


Paret vi köpte torpet av och familjen som hade gården innan dem var tyvärr inga 
trädgårdsintresserade människor. Så det finns varken blommor eller frukt på gården.
Det som finns är en liten syren, hägg och rönnbär. I bärväg finns vildhallon, 
smultron och röda vinbär.


Buskar och träd som jag skulle vilja plantera:

Röda vinbär
Svarta vinbär
Äppelträd
Körsbärsträd (bigarråer)
 Hallon

Jag hoppas få ner några buskar och träd i år!



5 kommentarer:

  1. En klassiker när det gäller röda klätterrosor är ju Flammentanz. Annars Sympathie kanske? Eller det behöver kanske inte vara klätter?

    Hrligt med rosor! Själv är jag en stor fantast av Ghislaine de Feligonde som är busk/klätter kan man säga, med lite mindre söta blommor. Fast mina favoriter går i rosa! Och helst ska de dofta också.

    Ha det bra!

    Kram M

    SvaraRadera
  2. Rosor har jag men minns aldrig namn ... bara att jag vill ha doftande rosor ... helst.
    :)

    SvaraRadera
  3. Så koselig blogg du har! Vakre roser, det er nok dårlig med roseerfaring her selv om jeg synes roser er vakre.

    Ha en finin uke videre:)

    SvaraRadera
  4. Hej Mia! Jag å Denise va förbi torpet igår kväll, skulle chansa om se om ni va där...hade vägarna förbi...men tyvärr va ni int d, men fick ju se hur fint där var :) hoppas att man får chans att komma förbi nångång i sommar igen...? Ha en trevlig helg på er båda! :) KRAM

    SvaraRadera
  5. Polstjärnan har jag mot mitt röda uthus. Fin fina små blommor tyvärr remonterar dom inte sig, men fina när dom väl blommar + att dom växer supersnabbt om dom får mycket sol.

    Vilken fin symaskin *Ler* gammalt är bäst.

    Ha en skön helg
    Kram Cattis

    SvaraRadera