torsdag 27 december 2012

Julgranskula - DIY

Hoppas ni hade en mysig julafton! Vi var hemma hos mina föräldrar och åt julbord, umgicks, öppnade julklappar och spelade julklappsleken. Jag måste ha varit väldigt snäll i år med tanke på hur många fina julklappar jag fick!

Det är lite extra roligt med hemmagjorda julklappar. Mamma hade pysslat ihop denna julgranskula med ett foto på min mormor.


Jag och syrran hade gjort fikonmarmelad och bakat knäckebröd som vi gav bort till våra föräldrar.
Marmeladen och brödet lade vi ner i en låda som Peter hade snickrat ihop.
Knäckebrödet var verkligen jätte enkelt att göra och väldigt gott att ha till ostbrickan eller bara knapra på!

Ingredienser

  • 1 dl sesamfrö
  • 1 dl solrosfrön eller pumpakärnor
  • 1/2 dl krossade linfrön
  • 2 dl vetemjöl (2 dl motsvarar 120 g)
  • 1/2 tsk salt
  • 2 dl kallt vatten
  • 2 msk olivolja

Så här gör du

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt vattnet och oljan och rör om till en lös smet. Bred ut smeten på en plåt (ca 30x40 cm, för 30 bitar) med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter i 150˚C.Ta ut plåten och skär eller sporra i så stora bitar du vill ha. Grädda ytterligare 20- 25 minuter.Låt brödet svalna på galler.

Receptet på knäckebrödet kommer härifrån.


1 kommentar:

  1. Tack än en gång för den goa fikonmarmeladen (och blåbärsmarmeladen med vanilj som lillasyster gjort). Ljuvligt gott knäcke och...framförallt den fräcka lådan som nu pryder mitt nya kök! Puss från Mammis

    SvaraRadera